Menu
Naše akce
Vojenské lesy a statky
Výzva
Jak upálit Strousberga
30. dubna, na Čarodějnice, se do zbirožského Muzea J. V. Sládka slétla před Filipojakubskou nocí zvláštní letka. Spíše než košťata by jí slušel kovový podvozek a místo skřeků táhlé houkání parních píšťal. Konal se zde seminář či spíše setkání příznivců zaniklé
Strousbergovy, nikdy nedokončené dráhy. Zbytky unikátní regionální trati, která měla
propojit se světem celé železářské impérium Krále železnic neodvratně chátrají v lesích a
rolích Podbrdska. Loni provedl David Tuma z plzeňského Národního památkového ústavu,
za podpory své mateřské instituce, zbirožského i strašického muzea a řady regionálních
nadšenců pokus o prohlášení alespoň několika dosud zachovalých segmentů železnice za
Kulturní památku. Nepochodil.
Ministerstvo kultury nemá zájem, neboť pozůstatky dráhy prý nevykazují „žádné hodnoty
architektonické (sic!), výtvarné, umělecké, urbanistické (sic!) či vědecké a nevztahují se
k mimořádně významné osobnosi (sic!!!) ani významné události.“
Tak tedy, baron Dr. Henry Bethel Strousberg, jedna z nejkontroverznějších postav
evropského, ba světového rozvoje železniční dopravy 19. století není postavou mimořádně
významnou… Trať, která měla spojit celý tzv. Český Manchester na východ ku Praze a na
západ do Bavor a dále do celého Německa, není urbanistickým počinem, ačkoliv prezentuje
na české poměry zcela ojedinělý, byť neuskutečněný projekt propojení tehdy vyspělé
průmyslové aglomerace. Jediné, co ministerstvo pokládá z trati za hodnotné, je zbylý
kamenný most křížící trať Praha – Plzeň. Maně člověka napadne, zda dle kritérií MK most
není architektonocké dílo? I ochrana tohoto „Posledního Mohykána“ však není bez
problémů: nikomu nepatří, nikdo se k němu nehlásí. Kdo nevěří, ať běží do Katastru
nemovitostí.
Zajímavé přitom je, že zbytky ještě regionálnější či spíše lokální koňské, tzv. „Buštěhradské
dráhy“ spojující Kladensko s Prahou, výše zmíněná kritéria bez problémů splňují. Měří se tu
snad dvojím metrem? Přitom prohlášení rudimentů Strousbergovy železnice je vlastně
projektem nadregionálním, neboť dráha vede po území Plzeňského i Středočeského kraje.
Tady neplatí Evropskou unií preferovaná spolupráce regionů?
Z železnice se tak dle úředního ortelu, v tomto případě mimořádně nekvalifikovaného, stává
zcela bezprizorný, nikým nechtěný sirotek, odsouzený k záhubě.
Železniční čarodějnice se tak ze Zbiroha rozcházely v dosti zuboženém rozpoložení. Úřední
inkvizice dala jejich myšlenky do klatby a poslala je na hranici. Na pocitu hořkosti v ústech
neubralo ani dobré kafe, ani výborný domácí koláč servírovaný paní ředitelkou muzea a její
zástupkyní, kterýmžto navíc patří díky za organizaci setkání… Zas jeden „kulturní počin“
(světové železniční) historie za námi.
RNDr. Martin Lang, Strašice
Novinky
No, nekupte to! Celkové náklady na pořízení tří tlačítek činí 116 160 korun, roční náklady na jejich servis a provoz jsou vyčísleny na 533 610 korun.
Plzeňský kraj instaluje do jara příštího roku v Chráněné krajinné
oblasti Brdy (CHKO) hlásiče pro zajištění bezpečnosti návštěvníků.
Zdroj: http://pribramsky.denik.cz/zpravy_region/plzensky-kraj-da-do-chko-brdy-hlasice-pro-zajisteni-bezpecnosti-20160924.html
Na dvě stovky hasičů, desítky kusů hasičské techniky od požárních
stříkaček přes cisterny až vrtulník a kilometry hadic. Tak vypadalo
středeční taktické cvičení hasičů s reálnou simulací ohně na dopadové
ploše Jordán v CHKO Brdy.
Zdroj:
http://pribramsky.denik.cz/zpravy_region/na-jordanu-se-uskutecnilo-takticke-cviceni-hasicu-s-realnou-simulaci-pozaru-20160518.html
Počítadlo