Menu

  • O sdružení VHSB
  • Články
  • Fotogalerie
  • Kontakt
  • Odkazy
  • Fórum
  • Naše akce

  • První vojenská zabijačka
  • Odhalení pamětního obelisku, Skryje 2007
  • Občanská sešlost
  • Pamětní obelisk Skryje 2008
  • Mikuláš v Brdech
  • Velikonoční pochod 2008
  • Úklid zpřístupněné části VVP
  • Výstava Brdy vojenské - příprava
  • Výstava Brdy vojenské
  • BRDSKÁ VÝZVA 2009
  • BRDSKÁ VÝZVA 2010
  • Přednáška o brdských hájovnách
  • Úklid VVP 2010
  • Vojenské lesy a statky

  • 80. let VLS Hořovice
  • Čepice "Brďačka"
  • Tesák VLP
  • Slavnostní opasek VLP
  • Slovenský tesák (1939-45)
  • Výzva

  • Jak nám můžete pomoci?
  • Stroussbergova železnice - úvod

    Stroussbergova dráha - stručný úvod.

     

    Železnice se hornatému srdci středních Brd vyhýbají ale i přesto přímo na okraji brdských lesů můžeme najít pozůstatky jedné trati, která kdyby byla provozována, jistě by život na podbrdsku významně ovlivnila.

    Jedná se o tzv. Stroussbergovu dráhu, která byla postavena z Mirošova do Zbiroha s napojením na „Plzeňskou" trať.

    Dr. Bethel Henry baron von Stroussberg se narodil v Německu v roce 1823. Pocházel z chudých poměrů, ale vlastní pílí se během let vypracoval v jednoho z největších podnikatelů své doby a zabýval se hlavně budováním nových železnic po celé Evropě.

    Do našeho kraje přišel v roce 1868 kdy koupil panství Zbiroh, Mirošov a Osek. Jeho úmyslem bylo založení moderních železáren u Zbiroha a trať měla sloužit k dopravě černého uhlí z Mirošova, železné rudy z dolů, které mu patřily, svozu dřeva z panských lesů a odvozu hotových výrobků.

    Aby baron Stroussberg mohl své úmysly realizovat vydal nekryté akcie, zadlužil se a nedařilo se mu hradit splátky. Na krach jeho podnikatelských aktivit měl vliv i pád vídeňské burzy v roce 1873 a velká povodeň na Zbirožsku, která rok předtím smetla právě dokončené vysoké pece ve Františkově u Zbiroha.

    V roce 1875 vyhlásil Stroussberg úpadek všech svých závodů a následně byl zadržen v Rusku, kde předtím též vydal nekryté akcie. V moskevském vězení strávil dva roky. Po propuštění žil v Berlíně, rozprodal osobní majetek aby zajistil svoji rodinu žijící v Anglii a nakonec r.1884 umírá v chudobě a zapomnění...

    A na dráhu (ale i ostatní majetek barona) se hned r.1875 vrhli věřitelé, aby dostali zpět alespoň nějaké peníze vytrhali již položené koleje, odvezli pražce, čas (pravděpodobně i s přispěním místních obyvatel, kterým se jistě hodil jakýkoliv opracovaný stavební kámen) a zemědělská činnost postupně zahladily stopy po železnici...

    Kdo má zájem o podrobnější popis aktivit a života dr. Bethela Henryho barona von Stroussberga, více informací najde v článku „Železný kraj" od Zdenka Kastnera (2004)

    http://brdy.unas.cz/rubriky/r_brdyhist/r_zelkraj.htm či v románu Adolfa Branalda „Král železnic".

    My se v rámci naší činnosti chceme zaměřit hlavně na zdokumentování pozůstatků Stroussbergovy dráhy, které se dosud zachovaly v podbrdské krajině. V současné době snad již nehrozí, že to co z dráhy zůstalo bude zničeno - to je ovšem hlavně díky tomu, že zbývající úseky drážního tělesa se nacházejí v lesních porostech, na pastvinách a mimo intenzivně zemědělsky obhospodařované plochy.

    Náspy z polí jsou definitivně pryč i když na některých místech byly buldozery rozhrnuty dle vzpomínek pamětníků poměrně nedávno... (Úsek pod Horním Kařízkem, 60.-70. léta minulého století).

     


    Home

    copyright © vhsb.cz 2007
    provozováno na redakčním systému IceCMS