Menu
Naše akce
Vojenské lesy a statky
Výzva
Stroussbergova dráha - stručný úvod.
Železnice se hornatému srdci středních Brd vyhýbají ale i přesto přímo na okraji brdských lesů můžeme najít pozůstatky jedné trati, která kdyby byla provozována, jistě by život na podbrdsku významně ovlivnila.
Jedná se o tzv. Stroussbergovu dráhu, která byla postavena z Mirošova do Zbiroha s napojením na „Plzeňskou" trať.
Dr. Bethel Henry baron von Stroussberg se narodil v Německu v roce 1823. Pocházel z chudých poměrů, ale vlastní pílí se během let vypracoval v jednoho z největších podnikatelů své doby a zabýval se hlavně budováním nových železnic po celé Evropě.
Do našeho kraje přišel v roce 1868 kdy koupil panství Zbiroh, Mirošov a Osek. Jeho úmyslem bylo založení moderních železáren u Zbiroha a trať měla sloužit k dopravě černého uhlí z Mirošova, železné rudy z dolů, které mu patřily, svozu dřeva z panských lesů a odvozu hotových výrobků.
Aby baron Stroussberg mohl své úmysly realizovat vydal nekryté akcie, zadlužil se a nedařilo se mu hradit splátky. Na krach jeho podnikatelských aktivit měl vliv i pád vídeňské burzy v roce 1873 a velká povodeň na Zbirožsku, která rok předtím smetla právě dokončené vysoké pece ve Františkově u Zbiroha.
V roce 1875 vyhlásil Stroussberg úpadek všech svých závodů a následně byl zadržen v Rusku, kde předtím též vydal nekryté akcie. V moskevském vězení strávil dva roky. Po propuštění žil v Berlíně, rozprodal osobní majetek aby zajistil svoji rodinu žijící v Anglii a nakonec r.1884 umírá v chudobě a zapomnění...
A na dráhu (ale i ostatní majetek barona) se hned r.1875 vrhli věřitelé, aby dostali zpět alespoň nějaké peníze vytrhali již položené koleje, odvezli pražce, čas (pravděpodobně i s přispěním místních obyvatel, kterým se jistě hodil jakýkoliv opracovaný stavební kámen) a zemědělská činnost postupně zahladily stopy po železnici...
Kdo má zájem o podrobnější popis aktivit a života dr. Bethela Henryho barona von Stroussberga, více informací najde v článku „Železný kraj" od Zdenka Kastnera (2004)
http://brdy.unas.cz/rubriky/r_brdyhist/r_zelkraj.htm či v románu Adolfa Branalda „Král železnic".
My se v rámci naší činnosti chceme zaměřit hlavně na zdokumentování pozůstatků Stroussbergovy dráhy, které se dosud zachovaly v podbrdské krajině. V současné době snad již nehrozí, že to co z dráhy zůstalo bude zničeno - to je ovšem hlavně díky tomu, že zbývající úseky drážního tělesa se nacházejí v lesních porostech, na pastvinách a mimo intenzivně zemědělsky obhospodařované plochy.
Náspy z polí jsou definitivně pryč i když na některých místech byly buldozery rozhrnuty dle vzpomínek pamětníků poměrně nedávno... (Úsek pod Horním Kařízkem, 60.-70. léta minulého století).
Novinky
No, nekupte to! Celkové náklady na pořízení tří tlačítek činí 116 160 korun, roční náklady na jejich servis a provoz jsou vyčísleny na 533 610 korun.
Plzeňský kraj instaluje do jara příštího roku v Chráněné krajinné
oblasti Brdy (CHKO) hlásiče pro zajištění bezpečnosti návštěvníků.
Zdroj: http://pribramsky.denik.cz/zpravy_region/plzensky-kraj-da-do-chko-brdy-hlasice-pro-zajisteni-bezpecnosti-20160924.html
Na dvě stovky hasičů, desítky kusů hasičské techniky od požárních
stříkaček přes cisterny až vrtulník a kilometry hadic. Tak vypadalo
středeční taktické cvičení hasičů s reálnou simulací ohně na dopadové
ploše Jordán v CHKO Brdy.
Zdroj:
http://pribramsky.denik.cz/zpravy_region/na-jordanu-se-uskutecnilo-takticke-cviceni-hasicu-s-realnou-simulaci-pozaru-20160518.html
Počítadlo